Sjukgymnastik går man på om det finns möjlighet att träna upp olika delar av kroppen som en del av en behandling. Det kan hjälpa med sjukgymnastik som behandling för både sjukdomar och efter skador. Så gott som alla företag erbjuder sina anställda någon form av företagshälsovård som i sin tur kan hjälpa patienten med rehabträning och sjukgymnastik.
Hur hjälps patienten?
Eftersom sjukgymnastik grundar sig i att patienten ska träna upp behövande område så får patienter oftast ett individuellt träningsprogram som denne ska utgå ifrån. Vid besök hos en sjukgymnast kan man också få tips och råd hur man kan undvika besvär och mildra smärta. Ibland kan stress och oro göra att smärta blir värre och då finns det hjälp att få gällande att hantera denna stress så man inte spänner kroppen.
Dock finns det patienter där det inte räcker med ett träningsprogram utan de kan vara i behov av manuell behandling. Manuell behandling är en behandling där händerna används, som till exempel vid massage. Massage kan vara bra på det sätt att muskler och leder slappnar av och det hjälper blodgenomströmning vilket kan bidra till förminskad smärta.
Vilka besvär kan man behandla?
Sjukgymnastik kan hjälpa när man har ont i nacken på grund av spänningar eller vid värk. Det hjälper mot stela, spända muskler, ont i rygg och axlar eller om det behövs träning efter operation eller sjukdom. Det kan även hjälpa med sjukgymnastik vid foglossning, knäproblem, belastningsskador, besvär efter stukningar och benbrott.
Vad är särskild riskexponering?
Förebyggande av arbetsolyckor och tillhandahållande av företagshälsovård för skadade arbetstagare är avgörande för produktiviteten på alla arbetsplatser. En arbetsgivare är juridiskt bunden av lag att ge förebyggande, företagshälsovård till sina anställda, även om det bara finns en anställd. Att tillhandahålla företagshälsovård är dock alltid frivilligt. Andra lagstadgade arbetshälsovården innehåller arbetsplatsundersökningar, identifiering av aktuella hälsoproblem, implementering av strategier för arbetskapacitetsuppbyggnad, implementering av riktlinjer för arbetssäkerhet och ergonomi, genomförande av akutsjukvårdsplaner, utveckling eller översyn av arbetspolicy och rapportering.
För att en arbetsgivare ska kunna erbjuda sina anställdas företagshälsovårdstjänster måste den genomföra en företagshälsovårdsundersökning. Denna undersökning syftar till att identifiera vilken typ av problem som för närvarande finns på arbetsplatsen, hur dessa problem påverkar arbetskraftens produktivitet och vilka förändringar arbetsgivare kan göra för att säkerställa arbetsmiljö. Arbetsgivaren måste också ta hänsyn till eventuella förslag från arbetstagaren om förbättringar.
Under arbetshälsoundersökningen ställs frågor om aktuella arbetssituationer, risker och säkerhet. Undersökningar kan också innehålla förfrågningar om tidigare skador och sjukdomar, liksom kommentarer som ”Jag känner mig verkligen säker här” och ”Jag känner mig bekväm här.” Frågor som dessa tjänar som grund för utvärdering av anställda och resultaten kan användas för att fastställa berättigande till förmåner enligt ett företags funktionshinderförsäkring eller arbetstagarens ersättningsplan. Arbetsgivare kan också använda resultaten av utvärderingarna för att avgöra om nyanställdas kompetens och förmåga överensstämmer med arbetets standard för hälsa och säkerhet.
Ett av de viktigaste sätten som företagshälsovårdstjänster kan tillhandahållas är genom upprättandet av en konfidentiell databas för hälsoinformation. En anställds bakgrundskontroll, som utförs före en anställning, listar all relevant information om en persons hälsovård, tidigare och nuvarande. Denna rapport vidarebefordras till arbetsgivaren för granskning och uppföljning. Hälsoinformationsdatabasen kommer att innehålla kontaktinformation för arbetsgivaren och de anställdas personliga läkare. Det är viktigt att ha denna databas på plats, eftersom anställda alltid bör vara medvetna om dess existens och konfidentialitet.
Det är svårt att hitta kvalificerade medarbetare och upprätthålla en hälsosam arbetsplats. Arbetsgivare bör också ha de resurser som krävs för att förse sin personal med företagshälsovårdstjänster, såsom adekvat utbildning och utbildning om farorna med arbetsolyckor, samt tillhandahålla säkerhetsutbildning på arbetsplatsen för att minska antalet arbetsskador. och sjukdomar. Dessutom måste arbetsgivarna göra allt de kan för att skydda sina anställda från onödiga hälso- och säkerhetsrisker, såsom överdrivet buller, ultraviolett strålning eller andra potentiella risker. Om en anställd arbetar med att hantera farliga ämnen, såsom färg eller frostskyddsmedel, är det viktigt att arbetsgivaren vidtar åtgärder för att skydda honom eller henne från exponering för dessa ämnen på arbetsplatsen.
Slutligen bör arbetsgivare som är involverade i att tillhandahålla särskild risktäckning till sina anställda ha ett anställningsavtal för vårdgivare som specificerar vilken typ av laboratorietester leverantören kommer att genomföra för dessa anställda. Testerna bör utföras enligt enhetligt accepterade standarder, inklusive AHDI-standarder. Detta kontrakt kan specificera testernas frekvens, kostnaden för varje test och resultat och om testresultaten kommer att delas med arbetstagaren eller släppas till arbetsgivaren. När dessa tester utförs ska resultaten returneras till den anställde i rätt tid, vilket gör det möjligt för den anställde att ansöka om en annan särskild riskpolicy vid behov.